SEZNAM: CO S SEBOU NA TRHY
Léto se kvapem blíží a vy vyhlížíte možnost jet prodávat vaše výrobky na nějaký trh nebo jarmark. Proč prodávat svoje výrobky na trhu? Protože živý prodej má spoustu výhod.
Potkáte svoje zákazníky naživo a můžete se jich na cokoliv zeptat. Vše, co se o svých zákaznících dozvíte, vám bude nesmírně užitečné, až budete chtít začít prodávat vaše výrobky online.
Z živých akcí jsou “rychlé peníze”. Z oka do oka se prodává mnohem rychleji než přes e-shop. Takže pokud například rozbiju auto a potřebuju rychle sehnat nějaké peníze, na živých trzích je nasbírám mnohem dřív, než rozjedu e-shop.
Otrkáte se a naučíte se obchodovat. To je dovednost k nezaplacení, kterou už vám nikdy nikdo nesebere a můžete ji využívat do smrti a v jakémkoli oboru.
Takže hurá na trh. No jo, ale co sebou? Na co nesmíte zapomenout, abyste od případné kontroly nedostali flastr a co vám pobyt na stánku usnadní?
A hlavně: Jak se vybavit, abyste toho co nejvíce prodali?
Pročtěte si poctivě tento seznam. Mám ho za roky praxe vypilovaný a věřím, že vám bude dobře sloužit
Co s sebou na prodejní akci
Vaše výrobky. Kolik? Co unesete/uvezete. Nikdy nevíte, kolik se čeho prodá. Každá akce, místo a čas má svoje vlastní prodejní fluidum, které vás nikdy nepřestane překvapovat. Buďte připraveni a vezměte, co poberete.
Výstavní a prezentační pomůcky. Věci rozložené na placatém stole z 5 metrů nejsou vidět. Pořiďte si různé schůdky, poličky a žebříčky a vystavujte výrobky ve svislé rovině. To, co se prodává nejvíc, dejte do úrovně zákazníkových očí. Uspořádejte si stánek tak, aby byly vaše výrobky na kontrastním pozadí (dobře viditelné). Nešetřete výrobky. Vyrobte prostředí, ve kterém se vaši zákazníci budou chtít vašimi výrobky probírat. Dostat váš výrobek do zákazníkovy ruky je váš cíl číslo 1.
Obalové materiály. Čím hezčí prezentace a lepší obal, tím můžete prodávat dráž. Obal na výrobek je v očích zákazníka “dárek”. Buďte štědří.
Ukázky výroby. Zákazníci milují, když vás vidí něco vyrábět nebo předvádět. Vezměte si nějakou část výroby sebou. Věta: “Jé, to vyrábíte přímo Vy?” je tím nejlepším otvírákem pro úspěšný prodejní rozhovor.
Prodejní stánek. Ideálně s plachtami, které můžete mít hozené na střeše, když je hezky a shodit dolů a zapnout, když prší. Nutností je šikmá nebo sedlová střecha stánku (nikoli rovná, ta vytvoří při dešti kapsu a voda vám proteče rovnou na zboží). Super je, pokud má stánek jednak stůl, na kterém prodáváte a pod ním rošt, na který si můžete dát věci (ty vám pak v případě deště nestojí v louži).
Vychytávka na sezení. Neberte si sebou obyčejnou židli. Když sedíte na normální židli, koukáte zákazníkovi na pupek a špatně se vám prodává. (Jakmile vstanete, abyste měli zákazníka v úrovni očí, vzbudíte tím u zákazníka reakci: “Ne, ne, dobrý, seďte, já se jenom koukám.” a odchází.) Jasně, že dva dny nevydržíte stát. Proto si pořiďte barovou skládací židli, já mám třeba Franklina. Na něm na trhu sedíte a nožičky si lebedí a přitom jste v úrovni zákazníka. Navíc je skládací, takže se všude vejde.
Pomocníci do stánku. Špendlíky, zavírací špendlíky, napínáčky, izolepa, teplákové gumy. Cokoliv se rozbije, popřípadě chce odletět, spravíte a připevníte. Pokud máte místo dřevěného stánku lehký party stan, přibalte si pytlíky s pískem. Budou vám sloužit jako zátěž, díky které vám stánek neodletí.
Velkou plachtu na stánek. Někdy prostě potřebujete stánek zakrýt. (Prší hodně zešikma nebo potřebujete odejít na záchod a není, kdo by hlídal.) Plachta se hodí vždycky.
Osvětlení. Jsou prodejní akce, které se dostávají do toho správného varu až večer. (Například vinobraní či většina hudebních festivalů.) A protože nejen můry, ale i zákazníci jdou za světlem, potřebujete svůj stánek dobře nasvítit. K tomu vám pomůže soustava lampiček připevněná na stánek. Kupte si takové, které se svícením moc neohřívají, ať se i se stánkem nevznítíte. Správně hádáte, že pro vás budou nejužitečnější lampičky s klipem.
Prodlužovačku. Bez ní nic nerozsvítíte. Já vždy brala a byla moc spokojená s tou stavební, namotanou na bubnu, která má 30 m a dosáhne úplně všude.
Kasu na peníze. Pozor: Tím nemyslím krásnou, vyřezávanou krabičku, kterou budete mít na stánku. Kasy se kradou. Často. Ideální je mít cestovní kapsičku na peníze přímo na těle, která chodí s vámi. Pokud je vás na stánku více, mějte každý svoji. Taštička s penězi, která je na stole pod hromadou triček a dávají do ní peníze oba prodávající, jednoho dne (na konci trhu s celou tržbou) zmizí. Zažila jsem u kolegů opakovaně. Naopak mně kasu nikdo nikdy neukradl, protože byla vždy u mě.
Drobné. Typické částky, které vracíte na velké bankovky.
„Úřední“ věci
Cenovky. Zboží dobře označte cenami. Jednak se to musí a za druhé se vám budou vaše (férově stanovené, tudíž ne nízké) ceny před zákazníkem lépe říkat, když je máte napsané.
Máte strach, že se lidem vaše ceny nebudou líbit? Stáhněte si dole tuhle ceduli a dejte si ji na stánek.
Paragony, razítko, popř. elektronické pokladny – cokoliv, co používáte k vydávání dokladů o platbě. Kdyby přišla kontrola, bude chtít vidět, jak evidujete tržby. Pokud fungujete elektronicky, tak to nějaký systém řeší za vás, pokud fungujete papírově, chce to nějaký bloček, kterému budete říkat pokladní deník, zapisovat si tam tržby a vedle toho mít kopie vydaných paragonů.
Platební terminál, pokud vaše zboží stojí běžně více než 1000 Kč, platební terminál vám usnadní život a hlavně zvýší tržby. Pamatujte, že lidi chodí na trh s myšlenkou: “Jdu se jen podívat, koupím si maximálně nějakou tretku do dvou stovek.” S hotovostí v jejich peněženkách to tedy nebývá moc slavné, ale karty “pro všechny případy” s sebou mají vždycky.
Mobil, vaše doklady a cennosti. Ideálně opět v kapse na břiše
Označení stánku – jméno vaše/firma, IČ, co prodáváte a z jakých materiálů to je.
Kopii živnostenského oprávnění (u sebe), kdyby přišla kontrola.
Dokumenty k prodávanému zboží, např. prohlášení o shodě a podobně. Pokud máte specifický obor (například potraviny atd.) zeptejte se na podrobnosti v naší facebookové skupině. Zaručeně tam je někdo z vašeho oboru, kdo je o krok dál a poradí vám detaily.
Dokumenty o zaplaceném pojištění, pokud ho po vás organizátor chce. Většinou je to součástí smlouvy, kterou s organizátorem podepisujete. Tu si určitě též vezměte sebou.
Někdy je po vás požadováno, abyste měli sebou hasící přístroj pro případ požáru. Obvykle stačí ten malý, co máte v autě.
Propagační materiály
Vizitky, cedulku s vaším Instagramem nebo Facebookem, aby si vás lidi mohli rovnou dát sledovat.
Velkou ceduli na stánek s názvem vaší značky.
Vychytávky navíc
Udržovače dobré nálady.
Od znechuceného/frustrovaného/vyčerpaného prodavače si nikdo nic nekoupí. Takže je vaším úkolem udržovat se v pohodové náladě. Což není samosebou, když vám na půl dne zaprší nebo vás na stánku navštívil zákazník typu “Travič studní”. Vaše dobrá nálada je ale pro prodej zásadní, takže udržovat se v dobrém rozmaru je váš úkol číslo jedna.
Zde přidávám pár vlastních tipů, které mi vždy dobře fungovaly:
Mít nějakou vyráběcí práci sebou. Jakoukoli část vyrábění si vezměte sebou a pokud zrovna nejsou zákazníci, pracujte si. Jednak vyrábění zákazníky přitahuje a za druhé vás nebude deptat, když se delší dobu nic neprodá, protože budete mít pocit, že neztrácíte čas.
Poslouchání audia. Jsem náruživý čtenář. Ale na stánek bych si knížku nikdy nevzala, protože s hlavou v knize zákazníka nepřitáhnete. Proto si na akcích pouštím v malém repráčku audio knížky. Celkem potichu, abych to slyšela hlavně já.
Bezpečnostní tabulka čokolády. Pokud zažiju nějakou nepříjemnost (problémového zákazníka, nepříjemného pořadatele), spraví to čokoláda. Čokoláda podporuje produkci dopaminu, což je hormon, který vás vyseká z kdejaké frustrace a dostane vás zpět do pohody. Čokoládu si tedy dejte v seznamu někam hodně nahoru.
Moudro pro začínající prodejce
Živý prodej probíhá ve vlnách. Dvě hodiny si vás nikdo nevšímá a pak nakoupí pět lidí najednou. Takže pokud se vám toto děje, nepanikařte, je to naprosto normální. Vaším úkolem je naučit se v tomto režimu fungovat. Tedy: přežít ty dvě hodiny nezájmu bez psychické újmy a umět pak obsloužit pět zákazníků najednou.
Nebojte, je to otázka praxe a naučíte se to velmi rychle.
Živý prodej vám přinese spoustu krásných zážitků, chvály a podpory od lidí. Naučíte se skvěle prodávat a poznáte svoje zákazníky do detailu.
Z mojí zkušenosti je živý prodej ta nejlepší praxe pro to, abyste později mohli začít prodávat online. Takže se ho rozhodně nebojte a pojďte ho vyzkoušet. Pokud se budete chtít dozvědět cokoliv dalšího, můžete se zeptat v naší facebookové skupině.
Držím palce, ať vám živý prodej skvěle frčí!
Bohdana Goliášová a Tvůrci v praxi