Zase sedím nad mrtvým webem a magnetem, který si nikdo nestahuje. Ach jo. Kolik už mi jich prošlo rukama. Stovky? A přitom to jde dělat úplně dobře.
Bohužel stále sklízíme plesnivé plody guruů, kteří k nám desetiletí kopírovali zahraniční systémy e-mail marketingu a lhali vám, že na e-book nasbíráte spoustu e-mailů, i když máte produktový byznys.
Nenasbíráte. Aspoň ne na ty, které vás učili.
Jakto? No tak si představte, že prodáváte kabelky. Co k tomu proboha máte udělat za magnet, když je to produkt? Guru radí: Napiš e-book, jak se o kabelky starat nebo kam je může zákaznice nosit.
Jako fakt?
Informace o údržbě očekávám v informacích o výrobku a nebudu si k tomu nic stahovat. A kam můžu nosit kabelku: Na schůzky, do divadla nebo na večírek? Jako dík, ale to si vážně umím domyslet sama.
A tak vznikne mrtvý e-shop s magnetem, který si nikdo nestahuje.
Markeťáci, kteří jsou na úspěších svých klientů finančně závislí, to pochopili a našli si na magnety jiné kopyto ➙ 10% slevu na první nákup. Sláva, ne? Nebo je v tom nějaký problém?
Je. Je to zase kopyto. Lákáním na slevu si přitáhnete klienty, kteří tu slevu budou chtít a dokud ji nevypíšete, budou s nakupováním otálet. Tvořit si databázi ze “slevových fanoušků” je obzvlášť problematické u projektů, ve kterých prodáváte nějaké originály, kusovky časově náročné na výrobu nebo věci dělané na zakázku.
Jak to tedy dělat dobře?
Pojďme si to ukázat na příkladu. Vezmeme si třeba ten projekt s kabelkami a ukážeme si hned 3 možné varianty, jak to může fungovat.
Příklad č. 1
Dejme tomu, že vyrábíte kabelky s indiánskými motivy. Stará indiánská kultura vás baví a přelouskali jste o ní metr knih. Takže třeba víte něco o totemových zvířatech. Rozhodnete se, že vyrobíte sérii kabelek s motivem totemového zvířete.
Takže na začátku nervete do zákazníků kabelky, ale právě příběhy těch totemových zvířat. Máte k tomu pěkné nákresy zvířat a ty právě můžete použít na výrobu nevšedních magnetů. Nejdřív lidem představíte několik totemových zvířat tak, aby bylo snadné se v některém z nich poznat. Pak jim nabídnete jako magnet – PDFko s něčím, na čem totemová zvířata jsou. Například záložku v vytištění. Nebo ještě lépe nějak hezky graficky zpracované listy na denní rozvrh práce, kde figuruje kresba totemového zvířete a nějaká moudrost, která se k němu váže. Třeba: Liška na to jde chytře. Neplní svůj den rutinními činnostmi, ale číhá na příležitost. Jakmile se objeví, jde po ní najisto. ➙ Najděte si, které činnosti z dnešního to-do listu jsou nejdůležitější a skolte je jedním skokem.
Takový list si lidi rádi stáhnou a vytisknou, protože je moudrost jejich totemového zvířete bude provázet jejich pracovním dnem a oni z něj mohou čerpat sílu.
Vida, magnet je na světě. A víte, jaký bude mít účinek? Když se fanoušek se svým zvířetem ztotožní a zamiluje se do vaší kresby a bude pak chtít věci, které s jejím motivem vyrobíte.
Bingo.
Příklad č. 2.
Vyrábíte kabelky a jste nadšená cestovatelka. Jste odborník na levné cestování letadlem a máte v malíku, jak zkouknout kus světa jen s příručním zavazadlem. Začnete řešit odvěký problém, co do letadla – batoh nebo kabelku? Samozřejmě si toho chcete vzít co nejvíc, takže by se vám hodil spíš batoh, ale taky pak chcete být za dámu, až se budete procházet po Paříži.
Takže vymyslíte kabelkobatoh, který ve verzi “batoh” pojme dostatek věcí na cestu a vyhovuje rozměrům příručního zavazadla. Když z něj ale v hotelu vyndáte žďorby, můžete ho snadno přeskládat na kabelku, se kterou pak budete hvězdit po bulváru.
No a co k tomu za magnet? Napadly mě hned dva:
- Seznam nejčastějších leteckých společností a jejich typických destinací s přehledem jak velké může být příruční zavazadlo.
- A/nebo checklist “Co sebou, když cestujete jen s příručním zavazadlem” a odkazy, kde to vybavení sehnat.
To jsou oba mega užitečné magnety a budou dobře fungovat, obzvlášť, pokud o svém cestovním geekovství už trochu píšete a lidi se k vám chodí inspirovat.
Příklad č.3
Pojďme zase do jiné cílovky. Představte si, že vyrábíte luxusní kabelky, nejste žádná tvořilka, ale designér. V téhle pozici fakt nechcete lákat lidi na 10% slevu.
Tenhle magnet je vlastně nejsnadnější. Lidi u vás za e-mail dostanou kód s platností na 3 měsíce. Když ten kód použijí, tak jim na kabelku, kterou si u vás koupí, zdarma vyrazíte jejich monogram. Jako kdo má designovou kabelku s vlastním monogramem, ha? Vidíte, jak tím pro budoucí majitelku vzroste hodnota té kabelky? A pro vás je to práce s raznicemi na 10 minut. Navíc vám tenhle magnet vydestiluje lidi, kteří o koupi vašich kabelek vážně uvažují.
Pojďme si na závěr říct, co k vytvoření dobrého magnetu potřebujete:
Stačí 2 věci: závit a sitzfleish. Sednout si na zadek a otáčet mozkovými šrouby, dokud nevymyslíte něco kloudného. Prostě nebrat na všechno stejné kopyto jako ostatní.
To s trochou tréninku zvládnete, no ne?
Jestli pro vás byl tento text inspirativní, můžete mi poděkovat vaším hlasem. Právě mě odborná porota nominovala na Osobnost českého digitálu a o umístění se rozhoduje hlasováním veřejnosti. Je to klasická hlasovačka – u mojí fotky (ta s nejdelšíma vlasama) kliknete na “hlasovat” a pak potvrdíte v e-mailu. Hlasování končí 3.11.24.
Díky a ať vám ten sběr e-mailů skvěle jde!
Nejnovější komentáře