Jestli se chcete naučit dobře psát svoje prodejní texty, nemusíte začínat úplně od nuly. Tuhle cestu jsem za vás prošlapala a vysekala ji mačetou. Takže si přečtěte, co jsem vyzkoušela a vyberte si, co z toho pro vás bude užitečné.

Už roky se přesvědčuju o tom, že dobrý text může pohnout světem. A když hýbe světem, může taky pohnout myší vašeho zákazníka směrem do nákupního košíku. A to chcete. Kdo si myslí, že je vůči textům imunní, ať si vyzkouší následující test.

Schválně, kterou z těchto bund byste si koupili

První bunda

„Představujeme vám bundu vyráběnou technologií HyperDry, 2-way stretch, rovného střihu. Bunda má stažitelnou kapuci, zapínání na zip po celé délce a vnitřní légu. Pohodlí Vám zaručí 3 praktické kapsy a ergonomicky střižené švy pro volnost pohybu“

Jediná šance je, že vás bunda oslní vzhledem, protože text nejspíš někde u vnitřní légy vzdáte.

Teď to srovnejte s touhle bundou

„Řeklo by se parka. O kousek delší bunda. Kus funkčního hadru. Jenomže…mluvte takhle o něčem, co vám zajistí kontinuální přísun pozornosti, kterou můžete přetavit v cokoli, po čem právě toužíte. Manžela, naštvanou kámošku, flirtujícího zmrzlináře a jiná dobrodružství.”

Takhle píše své texty Woox. Nevím jak vy, já si ve Wooxu z profesionálního obdivu kupuju i oblečení, které mi není. Pokud se trochu víc začtete do textů na jejich webu, tak mě pochopíte.

A jakmile si jednou přečtete opravdu dobré texty, začnete ty svoje vlastní nenávidět. A budete chtít umět taky dobře psát.
Takže se začnete učit umění konverzního psaní — copywriting.

Taky jsem se takhle namlsala a chtěla to hned umět

Nejdřív jsem si udělala rychlý průzkum, jestli někde nejsou vědomosti, které by se daly nasát zadarmo. A narazila jsem na hotový poklad. Objevila jsem copywriterského Boha — Otto Bohuše a okamžitě konvertovala na jeho víru. Jak to, že tak snadno?

Otto je totiž štědrý. Na jeho webu si můžete ZDARMA stáhnout trojdílný e-book, díky kterému se naučíte proměnit texty na svém webu z těžkého podprůměru na excelentní počtení. No nepodepiš.

Jeho e-book není žádný šunt, který proskenujete za pět minut. Je to koncentrát užitečných návodů a příkladů. Já si ho vytiskla, po nocích studovala a podle jeho příkladů trénovala vlastní texty. Otto je dobrý učitel. Do psaní vás vtáhne, překvapuje vás a baví. Taky je rafinovaný. Trojdílný e-book vám posílá postupně po měsíci. Takže pokud do toho jednou vlítnete, strávíte s Ottou krásného čtvrt roku.

Jak se chytit do pasti

Slibuju vám, že Ottovy e-booky vaše psaní to zásadně promění. Krom toho poznáte fajn člověka. Respektive po třech měsících si k němu vybudujete důvěrný (jednostranný) vztah. Nemusíte si toho ani hned všimnout. Já nezbystřila ani když už jsem Ottovo učení nutila už pátému člověku. Rozsvítila se mi kontrolka až ve chvíli, kdy Otto spustil hithitovou kampaň na knihu Orbis Tweetus a já si objednala její e-verzi, (ačkoli twitter nepoužívám) a protože se mi to zdálo, jako příliš malá podpora, přiobjednala jsem si k tomu ještě papírovou verzi knihy a individuální konzultaci za tři tisíce. To se můj rozum probudil, zatřásl mi ramenem a řekl: “Co to prosímtebe vyvádíš?!”

Prozření

Sebekriticky jsem uznala, že jsem se všemi těmi metaforami, vtípky a poznámkami, ze kterých máte pocit, že Otto s vámi v podstatě bydlí, nechala trochu unést. A aby se nestalo, že Ottovi odevzdám veškerý rodinný majetek a svou duši a kdovíco ještě, rozhodla jsem se změnit učitele.

Bůh číslo 2

Jsem nevyléčitelný knihomol a tak jsem se pustila do Šenkapouna. Pavel Šenkapoun je totiž první copywriter, který vydal skutečnou papírovou knihu o webovém copywritingu a já byla asi první člověk, který si ji v Jeseníku v knihkupectví koupil.

Kniha je to skvělá. Pavel to pojal úplně jinak než Otto. Jde po jednotlivých částech vašeho projektu a vysvětluje, co má jaký účel a jak kde co napsat. Víte třeba, co je to snippet, proč je důležitý a jak ho vylepšit? Já už ano, díky Pavle!

Koho tedy vybrat

Pokud se chcete naučit dobře psát, doporučuju tyhle dva chlapíky zkombinovat. Pavel tomu dá strukturu, Otto koule. Jen bacha, až toho Šenkapouna budete číst. Je asi první knížka na světě, která je odborná a zároveň melancholická. Fakt nechápu, jak se ty psí oči podařilo Pavlovi do odborného textu propašovat. Ale jsou tam. A na mě fungujou. Mám chuť mu zavolat, obejmout ho, zajít s ním na kafe..

A jéje, to je mi nějaké známé..

Ponaučení:

Chlapi, co to umějí s jazykem (ale no tak, samozřejmě myslím češtinu), jsou zatraceně nebezpeční.

Bacha na ně.

Nakonec jsem odplula do bezpečného přístavu Michaely Mužíkové. Je to taky skvělá copywriterka a mimo jiné napsala 365 copytriků, které vás budou bavit a načerpáte z nich spoustu nových nápadů. Krom toho mám konečně klid.

Závěr

Až budete hledat, kde se to naučíte, vyberte si koho chcete.
Já jsem v klidu, já vás varovala.

 

Chceš se v rukodělném podnikání konečně posunout?